FAIL (the browser should render some flash content, not this).















Cauta pe site:
CAUTA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM EDUCAŢIONAL

propus de un grup de lucru al formatorilor de medicina de familie pentru atelierul:

  

MANAGEMENTUL DIABETULUI ZAHARAT TIP 2

  

Introducere

            Diabetul zaharat (DZ) cuprinde un grup eterogen de tulburari,  care pot avea o cauza diferita, dar care au în comun hiperglicemia (cresterea concentratiei de glucoza în sange peste limitele normale), asociata cu modificari lipidice şi proteice la fel de importante.

Diabetul reprezinta o probema majora de sanatate publica prin prevalenta crescuta cu tendinta de crestere in plan mondial, prin riscul cardiovascular pe care il presupune, prin costurile ridicate, prin multitudinea si severitatea complicatiilor.

 

Scop

Introducerea de practici medicale de calitate la nivelul asistentei medicale primare. O experienta anterioara in domeniu a fost aplicarea recomandarilor bazate pe dovezi ale ghidului de practica pentru medicii de familie "Diabetul zaharat tip 2", ghid elaborat in cadrul proiectului QualyMED de catre Centrul National de Studii pentru Medicina de Familie. Implementarea recomandarilor ghidului in vederea implicarii medicului de familie in managementul clinic si cresterii calitatii ingrijirii persoanelor cu DZ2 in asistenta primara a constituit un model de buna practica pe care s-a bazat si organizarea prezentului atelier.  

 

Obiective.

            La sfarsitul atelierului, participantii vor fi capabili sa :

  • enumere criteriile de diagnostic si screening al DZ2
  • efectueze evaluarea initiala a pacientului cu DZ2
  • precizeze modalităţile non-farmacologice de tratament
  • consilieze pacientul cu DZ2 privind optimizarea stilului de viata prin:

                  -dieta si controlul greutatii

                  -renuntarea la alcool

                  -exercitiul fizic

                  -renuntarea la fumat

  • enunte beneficiile si obiectivele controlului glicemic
  • enumere principalele clase de medicamente antidiabetice cu indicatiile si containdicatiile lor
  • descrie rolul MF in preventia, screeningul si tratamentului precoce al complicatiilor microvasculare
  • explice importanta controlului multifactorial pentru reducerea riscului cardiovascular.
  • explice impactul semnificativ al morbiditatii si mortalitatii produse prin boli cardiovasculare la persoanele cu diabet.

 

 

Metode educationale

 

            Pentru atingerea obiectivelor mentionate,vor fi folosite urmatoarele metode educationale: lucrul in grupuri mici, discutii plenare, listarea, prelegeri, lucrul in grupe, brainstorming, metoda puzzle,

 

Organizare

            Acest program va fi pus in practica sub forma unui atelier de o zi, de 6 ore, cu o pauze de 30 min (11.00-11.30 si 15.45 - 16.15) si pauza de prinz de la ora 13.15 - 14.00.

Grupul tinta este format din 20- max. 25 medici de familie. Atelierul este sustinut de 1 formator de medicina familiei

 

Materiale

 

            Pentru atingerea obiectivelor mentionate sunt necesare urmatoarele materiale: videoproiector, laptop, flip-chart, coli albe A 0, foi albe A 4, markere, pixuri, banda adeziva, mape cu materiale pentru cursanti, enunturi pe cartoanele pentru puzzle, formulare de evaluare a participantilor (pre si postteste), formulare de evaluare a atelierului, trusa de examinare a piciorului diabetic (monofilament, diapazon, ciocan pentru reflexe), glucometru + bandelete.

 

PARTILE PROGRAMULUI

 

9.00 - 9.10 Bine ati venit! Introducerea lectorilor si a participantilor.

                   OBIECTIV: cresterea coeziunii grupului.

                   METODA: se prezinta fiecare - nume, loc de munca, hobby.

9.10 - 9.15 Asteptarile participantilor de la atelier.

                   OBIECTIV: identificarea nevoilor autopercepute ale participantilor legate

                   de tema atelierului.

                   METODA: listare.

9.15 - 9.20 Prezentarea obiectivelor atelierului .

                   OBIECTIV: informarea participantilor asupra obiectivelor atelierului.

                   METODA: prezentare.

9.20 - 9.25 Compararea asteptarilor cu obiectivele.

                   OBIECTIV: consens asupra continutului atelierului .

                   METODA: discutii in plen.

9.25 - 9.30 Reguli de desfasurare a atelierului.

                   OBIECTIV:stabilirea regulilor de grup in vederea unei comunicari optime.

                   METODA: listare.

 

9.30 - 9.40  PRETEST.

 

9.40 - 10.00  Tema 1. Ce este diabetul zaharat, cum se clasifica, care este populatia de diabetici pe care o ingrijesc eu

  

OBIECTIVE: La sfarsitul acestui modul, participantii vor fi capabili sa:

  • defineasca diabetul zaharat tip 2;
  • explice clasificarea diabetului zaharat;
  • explice importanta unei viziuni "populationale" asupra diabeticilor inscrisi in lista lor

  

METODE: Discutii in grupul mare despre implicatiile si incarcatura de munca pentru medicul de familie in legatura cu ingrijirea pacientului cu diabet zaharat. Prezentare slide-uri ppt 01-Introducere..

            Participantii la atelier vor fi invitati in timpul cursului sustinut de universitari sa vina avand asupra lor o foaie A4  cu structura listei de diabetici dupa urmatoarea formula

Total diabetici din care:

  • - DZ 1

DZ 2  din care -   trat dietetic/trat ADO/ trat ADO plus insulina/trat insulina

(FormularL01)

  

10.00- 10.30  Tema 2. Criterii de diagnostic si screening ale DZ2.

 

OBIECTIVE: La sfarsitul acestui modul participantii vor fi capabili sa:

  • enumere criteriile de diagnostic ale DZ2 si investigatiile de laborator folosite la diagnosticarea diabetului (glicemia a jeun, glicemia post prandiala, testul de toleranta la glucoza pe cale orala);
  • enumere factorii de risc pentru DZ2 si sa selecteze populatia care trebuie evaluata prin screening pentru DZ2

  

METODE: - brainstorming- cursantii sunt intrebati despre valorile normale ale glicemiei si valorile glicemiei de la care se pune dg de diabet, care sunt analizele care se folosesc pentru diagnostic.

                    - cursantii primesc un formular de screening L02- si il completeaza (variante - fiecare isi completeaza propriul formular, sau in grupuri de 3 - unul intreaba, unul raspunde, celalat observa si comenteaza procesul -monitorizeaza timpul, dificultatile etc)

                   - se comenteaza in plen dificultatile

                   - prezentare ppt. 02.

  

10.30 -11.00 Tema 3. Evaluarea initiala a pacientului cu DZ2/ fisa de evaluare initiala

Pentru ca DZ2 poate fi prezent cu multi ani inainte de depistare si peste 30% din pacientii nou diagnosticati prezinta cel putin o complicatie, evaluarea pentru complicatii trebuie sa inceapa la diagnostic si apoi anual.

  

OBIECTIVE: Participantii vor fi capabili sa:

  • efectueze evaluarea initiala a pacientului cu DZ2 .
  • evalueze statusul bolii si prezenta factorilor de risc pentru complicatiile diabetului.

 

METODE: Pe un studiu de caz prezentat de formator se initiaza lucrul in 3 grupe (10 min) pentru listarea elementelor cheie ale istoricului bolii, examenului fizic si a investigatiilor paraclinice.

Participantii primesc modele de fise de evaluare L03, completeaza fisele si desemneaza raportori; urmeaza

                        - prezentarea rezultatelor si discutii (5 min/grup X3 = 15 min.)

 -prezentarea listei finale in ppt. 03. (5 minute) .

  

                             

11.00 -11.30   PAUZA CAFEA

 

11.30 - 11.45  Tema 4. Controlul glicemic: obiective, principii - recapitulare

  

OBIECTIVE: Participantii vor fi capabili sa

  • enumere obiectivele controlului glicemic
  • explice principiile si metodele controlului glicemic

      

METODA: prezentare ppt 04 - controlul glicemic, discutii

11.45-12.45 Tema 5: Managementul clinic in DZ2: Optimizarea stilului de viata. (OSV)

  

OBIECTIVE: La sfarsitul acestui modul, participantii vor fi capabili sa:

  • precizeze locul OSV in managementul DZ
  • enumere elementele OSV
  • descrie recomandarile OSV
  • consilieze pacientul privind OSV intr-o situatie data
  • alcatuiasca ratia alimentara a pacientului cu DZ

Metode de predare: Prezentare. Lucrul in grupuri mici.

METODE:

  • 1. Lucru in 5 grupuri mici pe cazurile din L04 (10 min) pentru identificarea elementelor si principiilor de consiliere in functie de particularitatile nevoilor pacientului.
  • Dieta
  • Controlul greutatii
  • Exercitiul fizic
  • Renuntarea la fumat

Prezentarea rezultatelor, discutii (10 minute)

Prelegere (10 min) pentru prezentarea recomandarilor ghidului asupra elementelor de educatie privind OSV - prezentare ppt 05

 

  • 2. Lucru individual - alcatuirea ratiei alimentare Fisa L05 si Fise ajutatoare L06, L07, L08, L09 (15 minute)

                        Prezentarea rezultatelor, discutii (10 min)

                        Concluzii (5 min)

 

  

12.45-13.15 /30 Tema 6. Tratamentul  medicamentos antidiabetic

  

OBIECTIV: Participantii vor fi capabili sa enumere principalele clase de medicamenete hipoglicemiante, indicatiile si contraindicatiile lor.

METODE:

  • 1. Prelegere: recapitulare prezentarea tratamentului medicamentos -ppt.06 15 minute
  • 2. Puzzle: indicatii si efecte secundare ale medicatiei hipoglicemiante (Fisa L11)

                        Participantii imperecheaza indicatii si contraindicatii ale medicamentelor antidiabetice orale cu clase de medicamente Discutii. 15  minute

                       

  

13.15 - 14.00 PAUZA DE MASA

  

14.00 -15.00  Tema 7. Monitorizarea pacientului diabetic

Managementul clinic al complicatiilor microvasculare.

  

            OBIECTIV: participantii vor fi capabili  sa descrie:

  • rolul MF in monitorizarea diabeticului si preventia, screeningul si tratamentul precoce al complicatiilor microvasculare.

 

            METODE:

  • 1. Brainstorming: listarea principalelor complicatii cronice ale DZ2- (5 minute)
  • 2. Lucru in grupuri mici: 3 grupuri mici care identifica (5 minute)

                                    Grupul 1: Rec privind monitorizarea retinopatiei diabetice

                                    Grupul 2 : Rec privind screeningul nefropatiei diabetice                                                              Grupul 3 : Rec privind screeningul lez piciorului diabetic

  • 3. Atelier de examen al piciorului diabetic -20 minute demonstratie examen picior diabetic - o pereche de cursanti, apoi discutii (formatorul pune la disp cursantilor instrumente de examinare: lupa, vata, ciocan reflexe, diapazon, monofilament)

•4.      Lucru individual - completarea fisei de monitorizare a diabeticului L12 fata/verso  - discutii (20 min)

•5.      Discutii dificultati monitorizare - microalbuminurie, retinopatie (recapitulare ppt 07,09, 10)  10 minute

  

15.00-15.45 Tema 8.  Importanta controlului multifactorial pentru reducerea riscului cardiovascular.

  

      OBIECTIVE. La sfarsitul modului participantii vor fi capabili sa:

  • Enumere noile criterii de diagnostic ale sindromului metabolic;
  • Prezinte factorii de risc cardiovasculari majori şi calcularea riscului de BCV in cazul prezentat;
  • explice principalele recomandări ale managementului factorilor de risc cardiovasculari pentru preventia BCV la pacienţii cu DZ tip 2;

  

METODE DE PREDARE: Prezentare ppt. 08 - criterii sdr metabolic,

Exercitii practice de stabilire a riscului  cardiovascular utilizand diagrama SCORE- vezi Fisa L13 calcul risc SCORE pentru diferite categorii de pacienti (inclusiv nediabetici, sau doar in faza de prediabet)

 Discutii, revizuirea recomandarilor cu ajutorul Fisei L14

 

15.45 - 16.15  PAUZA DE CAFEA

  

16.15 -16.30  Prezentare de caz recapitulativa   

Prezentarea unui caz complex -DZ2  caz nou dignosticat asociat cu HTA, dislipidemie, obezitate.

Cazul permite recapitularea principalelor notiuni discutate anterior

  

METODE DE PREDARE: Prezentare ppt. 12, discutii, brainstorming.

 

16.30-16.40  Mesaje cheie recapitulative

  

Reluarea de către formator a principalelor teme atinse în atelier şi sublinierea concluziilor la care grupul a ajuns, compararea cu mesajele cheie ale ghidului. Prezentare ppt-11

Urmărirea gradului de împlinire al aşteptărilor participanţilor de la curs.

  

16.40- 16.50  POSTTEST

16.50-17.00  EVALUAREA ATELIERULUI DE CATRE PARTICIPANTI.

 

Copyright 2007-2011 © INDNBM "Prof. Dr. N. C. Paulescu". Toate drepturile rezervate